Florilegium Maryi Panny
prowadzący: Marcel Pérès
Warsztaty odbędą się w dniach 23-25 maja. Zapisy przyjmujemy pod adresem warsztaty@fundacjaswietegobenedykta.pl (liczba miejsc ograniczona).
Koszt udziału wynosi 300 zł (do 3 maja 250 zł). Przewidujemy zniżki dla małżeństw. Jeżeli ktoś bardzo chce wziąć udział, ale koszty go przerastają, to prosimy o indywidualny kontakt. Dokładne miejsce, rozkład zajęć i numer konta podamy wkrótce. Warsztaty prowadzone będą w języku angielskim.
Uwaga! Ostateczna rejestracja zgłoszenia następuje po zaksięgowaniu wpłaty.
Zapraszamy do zapisów i przekazywania dalej wiadomości o wydarzeniu!
Przypadający na koniec XI w. rozkwit nabożeństwa do Matki Bożej wywołał urodzaj w twórczości poetyckiej i muzycznej. Kolor i blask powstających odtąd bardzo licznie utworów rozjaśniał liturgie pierwszych wieków drugiego tysiąclecia.
Podczas sesji warsztatowej będziemy pracowali nad niektórymi spośród tych arcydzieł, od pierwszych proz i polifonii akwitańskiej z XI w. aż do Mszy Notre-Dame Guillaume’a de Machaut, przechodząc przez paryską Szkołę Notre-Dame i dwa manuskrypty muzyczne w błyskotliwy sposób świadczące, czym był śpiew liturgiczny w klasztorach żeńskich w XIII i XIV w.: Codex „Las Huelgas” i Graduał Aliénor de Bretagne (nie zapominając o Hildegardzie z Bingen!).
Marcel Pérès jest kompozytorem i historykiem muzyki, organistą i śpiewakiem, badaczem i wykonawcą znanym zwłaszcza ze swojego odczytania muzycznego repertuaru średniowiecza. W 1982 r. założył Ensemble Organum i od ponad trzydziestu lat poprzez różne formy prowadzi badania nad pamięcią muzyczną i wprowadzaniem jej w życie. Nagrał około czterdziestu płyt, jest też autorem licznych książek i artykułów. Interesuje się zwłaszcza historią rytów widzianą poprzez śpiew. Pragnie zrozumieć dlaczego i jak ludzie tworzą i tworzyli muzykę. Jego pielgrzymowanie po meandrach pamięci muzycznej doprowadziło go do zgłębiania wszelkich form muzycznych od późnego antyku po początki XXI wieku.